Ik wil graag zorgvuldig met het klimaat omspringen. Concreet betekent dit het volgende:
- Dozen worden zoveel mogelijk hergebruikt en zo min mogelijk nieuw gekocht. Familie en vrienden sparen dozen voor Stip & Bloem en ik haal ook dozen op bij een collega webshop die een voor mij ideale maat zelf niet gebruikt.
- Alle dozen die ik niet meer kan gebruiken, omdat ze bijvoorbeeld veel te groot zijn, gaan naar een collega ondernemer die deze maten wel gebruikt. Wat echt niet meer geschikt is voor een tweede leven, omdat ze bijvoorbeeld niet stevig genoeg zijn, wordt gerecycled.
- Binnenkomende voorraad wordt soms verpakt in bubbelfolie en opgevuld met luchtkussentjes. Dit materiaal gebruik ik zelf weer voor de uitgaande bestellingen. Gelukkig stappen de meeste leveranciers inmiddels ook over op papieren vulmaterialen.
- Ik gebruik geen bubbelfolie enveloppen, omdat deze door de combinatie plastic/papier lastig te recyclen zijn. Ik kies dus voor kartonnen brievenbusdoosjes. Deze koop ik nieuw en daarbij kies ik niet voor wit, maar voor kraft.
- Ik gebruik soms plastic verzendzakken. Deze zijn van gerecycled plastic, zijn licht en je verzendt hiermee geen lucht. Dit maakt ze duurzamer dan je zou verwachten. Gebruik ze zelf opnieuw en als dat niet kan dan kun je ze recyclen.
- Bestellingen worden niet ongevraagd als cadeau ingepakt. Natuurlijk pak ik op verzoek met alle liefde jouw bestelling in als cadeautje. Geef dit dan even aan in het opmerkingenveld.
- De kokertjes die overblijven als de plakbandrollen of klosjes touw op zijn gaan naar een basisschool als knutselmateriaal of naar iemand die er speeltjes voor knaagdieren van maakt.
- Afhaalbestellingen worden verpakt in papieren tasjes of zakjes. Een klant spaart papieren tasjes voor me, die door AH voor het brood worden gebruikt bij de bezorgservice. Deze gebruik ik weer voor de afhaalbestellingen.
- Dozen worden dichtgeplakt met papiertape.
- Ik voeg geen geprinte pakbonnen of facturen bij. Bij je bestelbevestiging zit een pdf-factuur bijgevoegd. Wil je deze opnieuw ontvangen? Mail dan even naar info@stipenbloem.nl en ik mail hem nogmaals.
- Er wordt zo min mogelijk geprint. Bestellingen pak ik in met de laptop naast me, zodat ik geen pakbonnen hoef te printen. Voor mijn administratie print ik geen verkoopfacturen, maar deze bewaar ik digitaal.
Ik besef dat er nog veel winst te behalen valt, maar iedere stap is er één. Ik zal scherp blijven kijken naar mijn bedrijf en waar mogelijk kiezen voor een groenere variant.